Informatyka rozszerzona
Liceum 4-letnie i Technikum 5-letnie
Zakres rozszerzony • Rozkład materiału • Materiały dydaktyczne
Informatyka rozszerzona, Liceum 4-letnie, Technikum 5-letnie, Zakres rozszerzony, Rozkład materiału, Materiały dydaktyczne, Plan nauczania, Nauczyciel informatyki, Program rozszerzony, Edukacja cyfrowa
Informatyka rozszerzona
Liceum 4-letnie i Technikum 5-letnie
Zakres rozszerzony • Rozkład materiału • Materiały dydaktyczne
Informatyka rozszerzona, Liceum 4-letnie, Technikum 5-letnie, Zakres rozszerzony, Rozkład materiału, Materiały dydaktyczne, Plan nauczania, Nauczyciel informatyki, Program rozszerzony, Edukacja cyfrowa
Dodaj do rozkładu materiału | Nr | Moduł | Temat | Godz. | Elementy Podstawy Programowej | Materiały | Klasa |
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
1 | Kompozycja i kompresja danych | Kompresja danych (stratna i bezstratna); algorytmy kompresji | 2 | III.1 | 1 | |
|
2 | Sieci i systemy operacyjne | Sieci komputerowe (IPv4, IPv6, usługi); systemy operacyjne w sieci; e‑usługi; nowe technologie; bezpieczeństwo sieci | 9 | III.1–III.4, IV.2–IV.5, V.1–V.4 | 1 | |
|
3 | Algorytmy i schematy blokowe | Przedstawianie algorytmów: liniowe, z warunkami, iteracyjne; lista kroków, schemat blokowy | 5 | I.4, I.5, II.1, II.2 | 1 | |
|
4 | Funkcje i struktury danych | Funkcje (definiowanie, zwracające/niezwracające, parametry, przesłanianie); tablice i listy; zmienne globalne i lokalne | 5 | I.3, I.4, II.1, II.2 | 1 | |
|
5 | Iteracje, wyszukiwanie i sortowanie | Instrukcje iteracyjne (for, while, do…while); wyszukiwanie liniowe i binarne; algorytmy sortowania | 6 | I.2.c, II.1, II.2 | 1 | |
|
6 | Analiza i numeryka | Elementy analizy algorytmów; schemat Hornera; algorytmy Euklidesa i silni; numeryczne (bisekcja, Newton, błędy) | 6 | I.2.a–I.9, II.1, II.3.a | 1 | |
|
7 | Bazy danych i chmura | Relacyjne bazy danych: tabele, formularze, relacje, kwerendy SQL; projekty zespołowe w chmurze | 4 | II.3.b–II.3.d, IV.1 | 1 | |
|
8 | Arkusz kalkulacyjny i raporty | Zaawansowane formuły; wyciąganie wiedzy z danych; korespondencja seryjna; współdziałanie aplikacji | 11 | II.2–II.4, I.7 | 1 | |
|
9 | Grafika rastrowa i animacja | GIMP: narzędzia malarskie, klonowanie, przekształcenia, filtry; warstwy i animacje; projekty fotomontażu i animacji | 6 | II.3.a | 1 | |
|
10 | Web i grafika 2D/3D | Tworzenie stron WWW; grafika wektorowa i rastrowa; responsywność w CMS; animacja komputerowa | 12 | II.3.a, II.3.f, II.4 | 1 | |
|
11 | Sztuczna inteligencja | Wstęp do SI: obszary zastosowań, ML, sieci neuronowe, GAN; praktyka (ChatGPT) | 3 | I.6, I.10 | 1 | |
|
12 | Projekty i podsumowanie | Zadania projektowe: AI, grafika, web, sieci, arkusz; powtórzenia i sprawdziany | 6 | II.4, III.1–III.4, IV.1–IV.5, V.3–V.4 | 1 | |
|
1 | Sieci i konfiguracja | Adres sieciowy i podsieci IPv4; podstawowe protokoły sieciowe; konfiguracja sieci komputerowej | 3 | III.2 | 2 | |
|
2 | Arkusz kalkulacyjny zaawansowany | Algorytmy liniowe i iteracyjne w arkuszu; fraktale (Kocha, Sierpiński, Barnsley, chaos); funkcje JEŻELI; wykresy funkcji | 5 | II.3.b, I.6 | 2 | |
|
3 | Grafika wektorowa | Efekty ścieżki; operacje na ścieżkach; projekty wektorowe | 4 | II.3.a | 2 | |
|
4 | Struktury danych i pliki | Typy danych; wprowadzanie i walidacja; przetwarzanie plików (tekstowych); obsługa błędów | 4 | I.4, II.1, II.2 | 2 | |
|
5 | Algorytmy z ciągami i liczbach | Sito Eratostenesa; rozkład na czynniki; podciągi; liczby doskonałe | 4 | I.4, II.1, II.2, I + II.1.c, II.2.a | 2 | |
|
6 | Algorytmy zachłanne i wyszukiwanie | Wydawanie reszty; wyszukiwanie binarne; analiza zachłanna | 3 | I.4, I + II.3.d, I + II.1.b | 2 | |
|
7 | Programowanie w praktyce | Wprowadzenie do programowania; instrukcje warunkowe i iteracyjne; metody; tablice jedno- i wielowymiarowe | 5 | I.3, I.4, II.2 | 2 | |
|
8 | Zadania projektowe i podsumowanie | Projekty z uwierzytelniania i podpisu; prezentacje; sprawdziany | 2 | IV.1, V.1, V.2 | 2 | |
|
1 | Reprezentacja i arytmetyka | Reprezentacja wartości logicznych, znaków, liczb (binarnie, ujemne, niecałkowite) | 4 | I.7 | 3 | |
|
2 | Reprezentacja i arytmetyka | Podstawowe operacje arytmetyczne w systemie dwójkowym (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) | 2 | I.8 | 3 | |
|
3 | Reprezentacja i arytmetyka | Nadmiar, niedomiar, stabilność algorytmów, błędy obliczeń (przybliżenie, zaokrąglenie) | 2 | I.6, I.9 | 3 | |
|
4 | Algorytmy numeryczne | Metody przybliżone (bisekcja, Newton‑Raphson); obliczanie wartości wielomianu, pierwiastków, fraktale | 6 | I.2.a, I.3, I.4, I.5, II.1, II.2, II.3.a | 3 | |
|
5 | Struktury dynamiczne | Listy, kolejki, stosy, wskaźniki i tablice dynamiczne | 4 | I.4, II.1, II.2, II.3.g | 3 | |
|
6 | Algorytmy sortowania i wyszukiwania | Sortowania (bąbelkowe, przez wstawianie, scalanie); wyszukiwanie binarne | 4 | I.2.c, II.2, II.3.b, II.3.c | 3 | |
|
7 | Rekurencja i grafy | Rekurencja (ciąg Fibonacciego, Euklides, szybkie potęgowanie, fraktale); grafy i programowanie dynamiczne | 6 | I.1, I.2.d, I.3, II.1, II.2, II.3.d, II.3.e, II.3.h | 3 | |
|
8 | Bazy danych i SQL | Tworzenie i zarządzanie relacyjną bazą danych; kwerendy SELECT, INSERT, UPDATE, DELETE; zapytania zaawansowane | 5 | II.3.c, II.3.d | 3 | |
|
9 | Projekty i bezpieczeństwo | Projekt informatyczny (wybór kierunku, plan, prezentacja); zagrożenia cyfrowego świata, cyberbezpieczeństwo | 4 | II.4, IV.1, IV.2, V.3, V.4 | 3 |
Suma: 0 godz.
Format
CSV
XLSX
PDF
Dodaj do rozkładu materiału | Nr | Moduł | Temat | Godz. | Elementy Podstawy Programowej | Materiały | Klasa |
---|---|---|---|---|---|---|---|
|
1 | Kompozycja i kompresja danych | Kompresja danych (stratna i bezstratna); algorytmy kompresji | 2 | III.1 | 1 | |
|
2 | Sieci i systemy operacyjne | Sieci komputerowe (IPv4, IPv6, usługi); systemy operacyjne w sieci; e‑usługi; nowe technologie; bezpieczeństwo sieci | 9 | III.1–III.4, IV.2–IV.5, V.1–V.4 | 1 | |
|
3 | Algorytmy i schematy blokowe | Przedstawianie algorytmów: liniowe, z warunkami, iteracyjne; lista kroków, schemat blokowy | 5 | I.4, I.5, II.1, II.2 | 1 | |
|
4 | Funkcje i struktury danych | Funkcje (definiowanie, zwracające/niezwracające, parametry, przesłanianie); tablice i listy; zmienne globalne i lokalne | 5 | I.3, I.4, II.1, II.2 | 1 | |
|
5 | Iteracje, wyszukiwanie i sortowanie | Instrukcje iteracyjne (for, while, do…while); wyszukiwanie liniowe i binarne; algorytmy sortowania | 6 | I.2.c, II.1, II.2 | 1 | |
|
6 | Analiza i numeryka | Elementy analizy algorytmów; schemat Hornera; algorytmy Euklidesa i silni; numeryczne (bisekcja, Newton, błędy) | 6 | I.2.a–I.9, II.1, II.3.a | 1 | |
|
7 | Bazy danych i chmura | Relacyjne bazy danych: tabele, formularze, relacje, kwerendy SQL; projekty zespołowe w chmurze | 4 | II.3.b–II.3.d, IV.1 | 1 | |
|
8 | Arkusz kalkulacyjny i raporty | Zaawansowane formuły; wyciąganie wiedzy z danych; korespondencja seryjna; współdziałanie aplikacji | 11 | II.2–II.4, I.7 | 1 | |
|
9 | Grafika rastrowa i animacja | GIMP: narzędzia malarskie, klonowanie, przekształcenia, filtry; warstwy i animacje; projekty fotomontażu i animacji | 6 | II.3.a | 1 | |
|
10 | Web i grafika 2D/3D | Tworzenie stron WWW; grafika wektorowa i rastrowa; responsywność w CMS; animacja komputerowa | 12 | II.3.a, II.3.f, II.4 | 1 | |
|
11 | Sztuczna inteligencja | Wstęp do SI: obszary zastosowań, ML, sieci neuronowe, GAN; praktyka (ChatGPT) | 3 | I.6, I.10 | 1 | |
|
12 | Projekty i podsumowanie | Zadania projektowe: AI, grafika, web, sieci, arkusz; powtórzenia i sprawdziany | 6 | II.4, III.1–III.4, IV.1–IV.5, V.3–V.4 | 1 | |
|
1 | Sieci i konfiguracja | Adres sieciowy i podsieci IPv4; podstawowe protokoły sieciowe; konfiguracja sieci komputerowej | 3 | III.2 | 2 | |
|
2 | Arkusz kalkulacyjny zaawansowany | Algorytmy liniowe i iteracyjne w arkuszu; fraktale (Kocha, Sierpiński, Barnsley, chaos); funkcje JEŻELI; wykresy funkcji | 5 | II.3.b, I.6 | 2 | |
|
3 | Grafika wektorowa | Efekty ścieżki; operacje na ścieżkach; projekty wektorowe | 4 | II.3.a | 2 | |
|
4 | Struktury danych i pliki | Typy danych; wprowadzanie i walidacja; przetwarzanie plików (tekstowych); obsługa błędów | 4 | I.4, II.1, II.2 | 2 | |
|
5 | Algorytmy z ciągami i liczbach | Sito Eratostenesa; rozkład na czynniki; podciągi; liczby doskonałe | 4 | I.4, II.1, II.2, I + II.1.c, II.2.a | 2 | |
|
6 | Algorytmy zachłanne i wyszukiwanie | Wydawanie reszty; wyszukiwanie binarne; analiza zachłanna | 3 | I.4, I + II.3.d, I + II.1.b | 2 | |
|
7 | Programowanie w praktyce | Wprowadzenie do programowania; instrukcje warunkowe i iteracyjne; metody; tablice jedno- i wielowymiarowe | 5 | I.3, I.4, II.2 | 2 | |
|
8 | Zadania projektowe i podsumowanie | Projekty z uwierzytelniania i podpisu; prezentacje; sprawdziany | 2 | IV.1, V.1, V.2 | 2 | |
|
1 | Reprezentacja i arytmetyka | Reprezentacja wartości logicznych, znaków, liczb (binarnie, ujemne, niecałkowite) | 4 | I.7 | 3 | |
|
2 | Reprezentacja i arytmetyka | Podstawowe operacje arytmetyczne w systemie dwójkowym (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) | 2 | I.8 | 3 | |
|
3 | Reprezentacja i arytmetyka | Nadmiar, niedomiar, stabilność algorytmów, błędy obliczeń (przybliżenie, zaokrąglenie) | 2 | I.6, I.9 | 3 | |
|
4 | Algorytmy numeryczne | Metody przybliżone (bisekcja, Newton‑Raphson); obliczanie wartości wielomianu, pierwiastków, fraktale | 6 | I.2.a, I.3, I.4, I.5, II.1, II.2, II.3.a | 3 | |
|
5 | Struktury dynamiczne | Listy, kolejki, stosy, wskaźniki i tablice dynamiczne | 4 | I.4, II.1, II.2, II.3.g | 3 | |
|
6 | Algorytmy sortowania i wyszukiwania | Sortowania (bąbelkowe, przez wstawianie, scalanie); wyszukiwanie binarne | 4 | I.2.c, II.2, II.3.b, II.3.c | 3 | |
|
7 | Rekurencja i grafy | Rekurencja (ciąg Fibonacciego, Euklides, szybkie potęgowanie, fraktale); grafy i programowanie dynamiczne | 6 | I.1, I.2.d, I.3, II.1, II.2, II.3.d, II.3.e, II.3.h | 3 | |
|
8 | Bazy danych i SQL | Tworzenie i zarządzanie relacyjną bazą danych; kwerendy SELECT, INSERT, UPDATE, DELETE; zapytania zaawansowane | 5 | II.3.c, II.3.d | 3 | |
|
9 | Projekty i bezpieczeństwo | Projekt informatyczny (wybór kierunku, plan, prezentacja); zagrożenia cyfrowego świata, cyberbezpieczeństwo | 4 | II.4, IV.1, IV.2, V.3, V.4 | 3 |
Suma: 0 godz.
Format
CSV
XLSX
PDF